Kompetencje w procesie wyboru i ewaluacji podwładnego

Każda firma składa się z poszczególnych części. W przypadku wielkich korporacji są to zwykle rozmaite działy. W mniejszych firmach te części to pojedynczy pracownicy. Osoby te są w firmie najważniejsze, ponieważ to ich efekty pracy tworzą ewentualne sukcesy całej firmy. Ważne jest więc, by pracownicy w ramach firmy czuli się komfortowo.

Spotkania biznesowe

Autor: SCA Svenska Cellulosa Aktiebolaget
Źródło: http://www.flickr.com

Każda firma składa się z poszczególnych części. W przypadku wielkich korporacji są to zwykle rozmaite działy. W mniejszych firmach te części to pojedynczy pracownicy. Osoby te są w firmie najważniejsze, ponieważ to ich efekty pracy tworzą ewentualne sukcesy całej firmy. Ważne jest więc, by pracownicy w ramach firmy czuli się komfortowo.

Zwolnienie pracobiorcy to często ostateczność. Dobry pryncypał w pierwszej kolejności stara się wyszukać adekwatne miejsce dla problematycznego pracownika, wychodząc z założenia że skoro kogoś zatrudnił, potrzebne będą mu jego zdolności. Poza tym zatrudniony to przecież konkretne wydatki. Stąd warto zastanowić się nad zleceniem podobnych badań wyspecjalizowanej jednostce. Takie wyjście pozwala nie tylko zachowywać bezstronność.

Osoba przeprowadzająca badanie nie jest zaangażowana emocjonalnie w stosunku do badanej podgrupy czy osoby, ocena pracownicza będzie więc lepsza jakościowo. Specjalista posiada także zazwyczaj większą erudycję z zagadnień psychologii, dlatego łatwiej wychwyci mniej jasne przyczyny kłopotów. Więcej: http://www.elevatosoftware.com/.

rachunki

Autor: kate hiscock
Źródło: http://www.flickr.com

Żeby ocena pracowników spełniała wymagania efektywności i skuteczności, ocenianie powinno bazować na wcześniej ustalonych zasadach. W związku z tym w wielu firmach i instytucjach wprowadzony został system oceny pracowników (źródło).

Jest to zbiór przyjętych przez organizację norm i zasad wzajemnie ze sobą powiązanych. System oceny pracowników tworzą następujące elementy oceniania: cele, zasady, kryteria, podmioty, techniki, częstotliwość i procedury. Jednym z celów wdrożenia systemu oceniania przez korporację jest podniesienie poziomu pracy podwładnych, a w razie potrzeby wysłanie ich na dodatkowe szkolenie. Jednym ze sposobów uzyskania rzeczowych danych o pracowniku lub grupie pracowników jest ocena 360 stopni. Sposób ten polega na stworzeniu ankiety skierowanej do badanego pracownika oraz jego bezpośredniego środowiska.

pracownik w biurze

Autor: Victor1558
Źródło: http://www.flickr.com

Na jednakowe pytania dotyczące osoby badanej odpowiadają: bezpośredni zwierzchnik, podlegli pracownicy, równorzędni pracownicy a nawet ludzie z zewnątrz (przykładowo klientela).

Można by ocenę taką w sposób obrazowy przyrównać do pierścienia oplatającego osobę badaną, stąd jej nazwa: ocena 360 stopni – jej główne zasady przedstawiono na www.elevatosoftware.com/pl/ocena-360-stopni,105,p,130 W literaturze przedmiotu wyróżnić można różne typologie celów oceniania. Najogólniej wyróżnić można dwa cele: doraźny oraz długofalowy. Pierwszy z nich, ma służyć motywowaniu pracownika – polega na udzieleniu pracownikowi informacji zwrotnej na temat jego pracy. Drugi służy do wytyczenia ścieżki awansu, planowania dalszej kariery, doskonalenia zawodowego, przyznawanych awansów i premii. System oceny pracowników jest wykorzystywany w dużych i małych instytucjach. Właściwie opracowany i dopasowany do firmy wspomaga proces efektywnego zarządzania organizacją.

Możesz również polubić…